מהו הומור ? מאת ד''ר חיה אוסטרובר
הומור בחינוך


הומור בכיתה יכול להפיח מרץ ולגרום להנעת התלמידים ללמידה בצורה אפקטיבית יותר. ההומור הינו אסטרטגיה מלאת כוח לשחרור מצבי מתח ויכול להפחית למינימום בעיות התנהגות. הוא גם גורם ללמידה ולהוראה מהנים יותר. מורה המשתמש בהומור משדר לתלמידיו שאיכפת לו מהם, וכתוצאה ישירה זוכה להערכתם. בניגוד, למה שמרבית המורים סוברים, שכתוצאה משימוש בהומור ערכם בעיני תלמידיהם יפחת.

להיות משעשע יכול להיות קשה ולא נוח להרבה מורים, אך זו טכניקה שכדאי ללמוד אותה. הרגע אל תכריח ואל תלחיץ את עצמך.

התחל בצחוק עם תלמידיך על דברים טיפשיים שעשית. זה מזכיר לתלמידים שגם מורים הם בני-אדם וגורם לכך שהכיתה הופכת להיות למקום בטוח לעשות בו טעויות. בכיתה המרגישה בטוח, יש פחות בעיות התנהגות. צחוק עם תלמידיך עוזר לשחרר את המתח. הצחוק יכול לעזור למספר תלמידים להתמודד עם רגשות שליליים, בצורה הולמת יותר. כאשר תלמיד מעורב בדבר מה לא רצוי שעשה, כתוצאה מחוסר מחשבה או מסיבות פעוטות אחרות, בדיחה נעימה יכולה להסב את תשומת ליבו, ובאותו זמן היא נותנת לו הרגשה שאין לו ממה לחשוש. תגובת הצחוק שלו היא סימן שהוא מעריך את תגובתך והבין את כוונתך. זו הבטחה לא מילולית שהוא יהיה זהיר יותר בפעם הבאה. לדוגמא:
מורה מסיים את שיעורו באומרו "חשוב שתבינו את הנושא החשוב הזה. נמשיך בו מחר" אחד התלמידים מגיב ב"הוי, אנחנו מוכרחים"? המורה מפנה מבט לשאר תלמידי הכיתה ורואה שכל התלמידים מזדהים עם המגיב. הוא אינו מבין איך נושא כל-כך חשוב לא מעניין אותם. המורה מדמיין לעצמו קריקטורה, בה הוא מרצה לפני תלמידיו כשהם ישנים ונוחרים.

דימוי זה גרם לו לצחוק על עצמו והוא אמר לתלמידים "בסדר, מחר נקיים דיון בקבוצות קטנות על חשיבה חיובית בעוד אני רוקד לפניכם סטפס ומלהטט בשלושה גירים". ההומור חשוב, אך לא מספיק רק להיות הומורי. המורה חייב לבדוק את שיעורו ולארגן אותו מחדש. ההומור אינו במקום שיעור מעניין. ההומור מוסיף לעיניין.

מורה שלא הכין את שיעורו כראוי, החוש ההומורי שלו יגרום להנאה אבל לא ללמידה. המטרה לשלב את שניהם. בעיה בכיתה גורמת מתח לכולם. כאשר המורה מתייחס למצב בקלות, חרדה בלתי רצויה זו נעלמת, והתלמידים מרגישים שוב שהמורה בשליטה. אי אפשר להתחרות בהומור. כאשר אנו מתרגזים, ההומור עוזר לנו להעריך מחדש את המצב. כאשר אנו ניצבים מול אתגר התנהגותי בכיתה, עלינו להירגע. אי לקיחת עצמנו ברצינות יתרה, מפחיתה בעיות התנהגות בכיתה. תנסה לדמיין לך איך ביל קוסבי היה רואה את המצב בכיתה, לו היה במקומך. פרספקטיבה שונה עוזרת להירגע. להיות משעשע או לפחות נעים, במצבי מתח, זה הרבה יותר קל ממה שחושבים. השתטות מועטה יכולה ליצור אווירה נעימה יותר. למשל שאלה כמו "אתם בטח נורא חכמים או שאני מורה נהדר? מהי התשובה הנכונה?" ברור לכולנו מה הם יענו ובכל זאת זה מעלה חיוך על שפתי כולם.
כאשר אנו נתקלים במצב בעייתי בו הכיתה לא עובדת כפי שציפינו, אם נצליח לדמות לרגע את עצמנו במצב מצחיק - ליצן המשעשע את קהלו, גם נגיב בהתאם. לעיתים הצחוק אינו מתאים. כדי לנהל כיתה בצורה הומוריסטית אפקטיבית, המורה צריך: להגיב במהירות, אם זה לא הולך נסה משהו אחר. להשתמש בהומור באופן סלקטיבי, תלוי בחומרת בעיית ההתנהגות.

רק בסוג מסוים של הומור ניתן להשתמש בכיתה. אם ההומור הוא ציני או סרקסטי, מעליב ופוגע, סיכוי סביר שתקבל תגובה בהתאם. גם אם אנו חושבים שהתלמיד המסוים מוכן לספוג זאת, עדיין זה יכול לעורר חרדה בקרב שאר התלמידים מתי תורם יגיע להיות הקורבן להתקפתך.

הומור בחינוך

ד"ר חיה אוסטרובר מדריכת מורים בפסיכולוגיה וחינוך
אינדקס הומור